23 окт. 2025
На 23 октомври учениците от паралелка „Софтуерни и хардуерни науки“ от 11. д клас взеха участие в интегриран урок, който буквално свърза две различни научни области – биология и информатика. Под ръководството на учителите Мария Тодорова (биология), Фатме Османова (информатика и ИТ) и Ралица Андреева (информатика и ИТ) младите програмисти доказаха, че обучението в 21. век е интердисциплинарно, като моделираха и анализираха данни от медицински изследвания на кръвната захар.
Урокът започна с детайлно запознаване с болестта диабет – от причините и превенцията до разликите между Тип 1 и Тип 2. След като разбраха биологичното значение на нормалните и критичните граници на кръвната захар, учениците, разделени на екипи, преминаха към практическата част: с помощта на езика Java, те разработиха конзолни приложения, които автоматично анализират въведена стойност на кръвната захар и класифицираха резултатите – Хипогликемия. Спешна консултация с лекар, В норма, Преддиабет или Диабет. Спешна консултация с лекар.
Проектираха и създадоха и електронни таблици, използвайки влагане на функция IF и условно форматиране за бърза обработка на резултатите на десетки фиктивни пациенти.
Учениците, разделени на групи, търсиха, анализираха и оценяваха информация, свързана с интересни факти за болестта диабет. В края на часа представител на всеки екип докладва по своята тема.
Този тип интегрирано обучение демонстрира на нашите ученици, че софтуерните и хардуерните науки не съществуват във вакуум. Те имат пряко приложение и в други области – медицината, икономиката и в живота.
В Гимназията наред с отличната чуждоезикова подготовка учениците се подготвят за бъдещето, като усвояват знания и умения, научават как да прилагат компютърните науки за решаване на реални проблеми.





























